::::SELAMAT DATANG::::WELCOME:::AHLAN WASAHLAN::::
Terima Kasih atas Kunjungan


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Monday, December 21, 2009

Seuntai kenangan lalu...01...

Tika santai hari ini,saya mencari-cari topik untuk dibincangkan di blog ini. Banyak sebenarnya. Tak terjengah dek kudrat yang secebis ini. Dahulu di kampus juga begitu...sibuk sekali...banyak perkara yang datang dan pergi..Sempat-sempat saya ulas, diskusi dengan teman-teman...Terimbau kenangan dahulu...



"Pergerakan siswa kampus tak fokus pada perkara-perkara yang bersifat makro..kamu banyak berlegar pada isu-isu lama..hedonisme, politik kampus, hubungan siswa dan siswi, semua tu perkara lama dan mikro. Bagaimana dengan isu global warming, pemerkasaan bahasa melayu, sistem akademik barat yang songsang? Di mana kamu?" seorang teman yang rajin membaca menduga saya..




Begitulah kampus..sarat dengan ideologi-ideologi..Hati kecil saya terdetik..


"Bagusnya kalau ramai yang begitu perihatin sebegini...tapi sayang, bunyinya terlalu kasar, merendahkan insan lain"

Berdiam diri tidak bermakna mencuaikan diri akan sesuatu. Hakikatnya, kerja buat manusia lebih banyak dari masa yang ada. Kalau tak dapat buat semua, usah tinggal semua perkara. Memperjuangkan agama dan ummah tidak cukup dengan kata-kata. Insan al-mukhlisin menterjemahkan kata-katanya dengan amal. Bukankanh baik jika kita sama-sama berperanan. Jika anda pandai dalam bahasa, maka bahasa adalah medan anda. Jika anda punya karisma untuk memimpin pelajar, maka disitulah tempat anda.

Barangkali itulah bezanya 'Jiilul Quran Al-Azim' dan ummah hari ini. Sahabat-sahabat Ar-Rasul s.a.w dahulu berlumba-lumba mencari ruang UNTUK DIRI mereka berbakti. Terkadang datang sahabat yang tiada upaya, miskin harta kepada nabi, mengadu nasib mereka yang tidak mampu bersedeqah. Mereka tahu, Ar-Rasul pasti ada jawapan bagi keluhan mereka. Tetapi manusia yang kita panggil pejuang pada hari ini, berlumba-lumba mencari ruang UNTUK ORANG LAIN berbakti.

''Kerja ini, kamu kena buat''
'' Kenapa kamu tak buat begini?...kenapa kamu buat begitu?"
"Si polan itu jadi pemimpin, tapi saya lebih banyak berbakti"

Barangkali dalam menempuh onak berduri, kita terlupa..tiap amal Allah hakim nya, bukan manusia....Benar sekali kata Allah..."Fastabiqul Khairat''...



“Bertolong-tolonglah kamu kepada perkara kebaikan dan janganlah kamu bertolong-tolng kepada perkara kejahatan”. (Surah al-Maidah ;2)



Dan hari ini saya menyahu seruan sahabat tadi..saya akan menulis tentang kegagalan climate talk di Copenhagen


....andai diizin Maha Kuasa....insyaAllah..

No comments:

Post a Comment